تبلیغات
مقسطین - جلیلی قلب ناكارآمدی فرهنگی را نشانه رفته است/ تغییر ساختار فرهنگی كشور؛ آرزویی دیرینه كه جلیلی به آن اشاره كرد
مقسطین
 
 
 
یاعلی نقی مددی…

جلیلی قلب ناكارآمدی فرهنگی را نشانه رفته است/ تغییر ساختار فرهنگی كشور؛ آرزویی دیرینه كه جلیلی به آن اشاره كرد

نویسنده: سید | ساعت: 04:27 ب.ظ

تحول ساختاری در حوزه فرهنگ یكی از آروزهای دیرینه اصحاب این حوزه است كه اكنون یكی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به ان اشاره كرده و دربرنامه خویش از آن نام برده است.

به گزارش رجانیوز، بررسی چند عملیات فرهنگی موفق سالیان گذشته نشان می‌دهد كه یكی از عوامل اصلی موفقیت این موارد، دور بودن آنها از فضای رسمی و اداری فرهنگ است. جشنواره فیلم عمار، سیستم‌های توزیع مردمی محصولات فرهنگی، رویش‌هایی در حوزه گرافیك انقلابی، تولید محصولات فرهنگی سبك زندگی اسلامی ایرانی و... چند نمونه از موفقیت‌های جبهه فرهنگی انقلاب هستند كه نقطه اشتراكی با یكدیگر دارند: «غیر اداری و دور بودن از ساختارهای رسمی سازمان‌های فرهنگی كشور».

از سویی دیگر، وقتی عملكرد و خروجی دستگاه‌های فرهنگی اسم و رسم‌دار كشور را بررسی می‌كنیم، شاهد تنبلی، وادادگی، لختی، بی‌تاثیری و حتی فاصله گرفتن از وظایف انقلابی آنها هستیم. جشنواره‌های فیلم و موسیقی و تئاتر فجر، سیستم فشل توزیع محصولات فرهنگی، ساخت فیلم‌های توقیفی توسط نهادهای انقلابی و... تعدادی از این موراد هستند.

همه این واقعیت‌ها در كنار یكدیگر نشان می‌دهد كه سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی كشور –و در رأس آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- نتوانسته‌اند پا به پای انقلاب اسلامی و نظام برآمده آن رشد كنند و در این مسیر جا مانده‌اند و نتیجتاً گروه‌های مردمی و غیر دولتی مجبور شده‌اند وظایف این نهادهای عریض و طویل را بعهده گرفته و با بودجه‌هایی به مراتب كمتر از بودجه سازمان‌های دولتی، دستاوردهایی به مراتب بیشتر از آنها داشته باشند. این واقعیتی است كه حتی تغییر و تحول مدیران هم نتوانسته تاثیر چندانی در آن داشته باشد.

بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت كه ساختارهای رسمی فرهنگی كشور معایبی دارند كه به هیچ وجه نمی‌توانند پا به پای گفتمان انقلاب اسلامی پیش بروند و آنها تبدیل به چاه ویلی شده‌اند كه بودجه، امكانات و نیرو انسانی حوزه فرهنگ را می‌بلعند و خروجی شاخصی هم ندارند.

به همین دلیل است كه آنها كه خاك فرهنگ را خورده‌ و در میان چرخ دنده‌های بروكراسی فرهنگی استخوان خرد كرده‌اند، بیش و پیش از هر چیزی بر لزوم تغییر این ساختارها تاكید می‌كنند و رشد و تعالی فرهنگی را در گرو این امر می‌دانند.

اما از میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تنها یك نامزد بر این اصل مهم تاكید كرده و هم در سخنان خود و هم در برنامه مدون خویش ازآ نام برده است. دكتر سعید جلیلی در برنامه جامع خود در حوزه فرهنگ (اینجا) به لزوم تحول در ساختار و سازمان فرهنگی كشور پرداخته و برای نمونه به تغییر ساختاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرده است.

تمركز زدایی امور از مركز و واگذاری امور به استان‌ها، تمركز زدایی امور از دولت و واگذاری امور به مردم، بازنگری ساختار و کوچک سازی ستاد وزارت، واگذاری دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر ارشاد، چهار راهكاری هستند كه در برنامه فرهنگی دكتر جلیلی از آنها برای تحول در ساختار وزارت ارشاد نام برده است. هر كدام از این چهار راهكار هم بصورت مجزا در سه بخش فرصت‌ها و انگیزه‌ها، موانع و تهدیدات، و مراحل و اقدامات لازم مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مخلص كلام آنكه پرداخت شعاری به فرهنگ و صحبت‌هایی كلی همچون اهمیت سینما، اولویت فرهنگ نسبت به سایر حوزه‌ها، خوب بودن كتاب‌خوانی(!) و مسائلی از این دست اگرچه سهل الوصول‌ترین راه برای پرداختن نامزدها به فرهنگ است اما آنچه كه نشان دهنده عمیق و ریشه‌دار بودن تفكرات فرهنگی یك نامزد است، توجه او به موانع اصلی رشد و تعالی فرهنگی است.

«مسجد، معلم و مادر» اولویت‌های فرهنگی جلیلی را نشان داد و «تغییر در ساختار و سازمان فرهنگی كشور» یكی از برنامه‌های عملیاتی او برای پرداختن به این اولویت‌ها و این دو امر نشان دهنده تفاوت وی با سایرین است.

موضوع: انتخابات(حماسه سیاسی)، 

 
 
مکث تمپ | قالب های رایگان وبلاگ | قالب های بلاگفا | قالب های میهن بلاگ | قالب های پرشین بلاگ | قالب های بلاگ اسکای | قالب های دیتالایف | پوسته های وردپرس | ام گرافیك | M Graphic